onsdag 17 augusti 2011

Lite krydda i tillvaron

Tänk att färska kryddor kan vara så underbart gott! Tyvärr, brukar de inte överleva så länge hos mig, konstigt, men jag brukar ändå köpa med mig några när jag är och handlar.

Tidigt i vårvintras köpte jag mig en timjan och en basilika, så nu tänkte jag lägga ner mig lite och försöka få dem att leva lite längre än vad de brukar göra. I våras planterade jag ut dem i en kruka på landet och där har de nog mått gott för de har växt så det har knakat!

Nu borde man kanske göra sig sin egen pesto, eller vad tycker ni?




Basilikapesto

2 krukor färsk basilika
1 vitlöksklyfta
25 g pinjenötter
1 dl olivolja
1 krm salt
50 g färskriven parmesanost

1. Rosta pinjenötterna några minuter i 200 graders ugn. Passa noga. De får inte bli brända.

2. Plocka ner basilikabladen i en mixer eller matberedare med kniven monterad tillsammans med en skalad vitlöksklyfta, pinjenötter, olivolja, salt och peppar. Kör allt i en mixer. Pesto ska se oljig och grynig ut.

3. Blanda till sist ner lite riven parmesanost och eventuellt några droppar kokande vatten om peston blir för tjock och klumpig. Pesto förvaras i kyl och håller en knapp vecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar